Hoe zet je een Instagram Pod op?

Ik hoor je al zeggen: "Een Instragram wat!?". Toen ik de naam voor het eerst hoorde, dacht ik net hetzelfde. Deze term intrigeerde mij, want in de natuur is een pod een engelse term voor een groep dolfijnen die samenleven en elkaar ondersteunen.

Wat is een Instagram pod?

Bij Instagram pods, of ook wel engagment groups, is het eigenlijk net hetzelfde als bij de dolfijnen: Het is een exclusief groepje mensen die samenwerken om ieders Instagram profiel te laten groeien.

Waarom zou je dat doen?

Een poos geleden, halfweg 2016, is het algoritme van Instagram veranderd: De posts komen niet langer in chronologische volgorde op de tijdlijn van jouw volgers, maar wel gesorteerd op 'belangrijkheid' (net zoals bij de Facebook tijdlijn). Een post van met meer likes en reacties, wordt door dat algoritme sneller of op betere tijdstippen getoond op de tijdlijn van andere volgers. Die zichtbaarheid bij onze volgers is nét wat je wilt bereiken. Daarom moet je zorgen dat je een waardevol profiel hebt in de ogen van het algoritme met geëngageerde volgers die regelmatig liken en waardevol reageren op jouw posts. Posts die natuurlijk al van een top-kwaliteit zijn, zowel op vlak van foto, tekst en gebruikte hashtags. En met een pod kan je dat een handje helpen.

Het is belangrijk dat elk lid van de pod ongeveer hetzelfde type publiek heeft, want het doel van dit groepje is dat iedereen elkaar volgt, elkaars foto's leuk vindt en vooral waardevolle commentaar geeft. Dat lukt het best wanneer je elkaars bedrijf, domein, vakgebied, hobbies, interesses, doelgroep,... kent.

Hoe ga je te werk?

Je kan op zoek gaan naar (meestal besloten) groepen op Facebook die zich bezig houden met het opzetten van zulke Instagram pods. Daar zijn nadelen aan verbonden: ze spreken enkel Engels (enkel goed als jouw Instagram ook het Engels als voertaal heeft), of het gaat niet over jouw vakgebied, of het type volgers komt niet overeen met jouw doelgroep, enzovoort... 

Daarom kan je ook heel eenvoudig zelf aan de slag gaan:

  1. Start een groepsbericht met een 10 tot 15-tal personen die je graag in je pod wilt en vertel hen wat je van plan bent. Als ze nog niet weten wat een Instagram Pod is, dan mag je ze altijd naar dit artikel verwijzen ;-)
  2. Dan moet je elkaar op de hoogte houden wanneer je een post plaatst. Dat kan op aantal manieren:
    • Je laat iedereen van de groep de notificaties aanzetten van de andere pod-leden. Dan krijg je automatisch een berichtje wanneer een lid iets post. (= aangewezen manier)
    • Het pod-lid dat een post plaats, stuurt een berichtje via een direct message om iedereen te verwittigen dat er iets nieuws is.
    • Je kan een Telegram of Whatsapp groepje opzetten waarin je elkaar op de hoogte kan houden.
  3. Wanneer iemand iets nieuws geplaatst heeft, is het de bedoeling dat alle leden daar een waardevolle reactie op geven. Geen standaard zinnetjes of enkel emoji's... Maar wel een fijne reactie die minstens uit 5 woorden bestaat. Die dan op hun beurt ook weer fijn gevonden kunnen worden.

Tips om te reageren

  1. Gebruik meer dan vijf woorden in je reactie.
  2. Vermijd algemene en korte bijna saaie zinnen als ‘geweldig, cool, super leuk, love it, awesome’ enz.
  3. Vermijd reacties met een rij emoticons.
  4. Reageer telkens op een authentieke manier, aangepast aan de post. Zo laat zien dat je echt betrokken bent.
  5. Geef een nog persoonlijkere draai aan je reactie door de afzender te taggen in je reactie (@naam).

Het kost wat tijd, maar je zal merken dat je échte volgers wint die binnen je doelgroep vallen en die door jou geïnspireerd raken en misschien zelfs zaken willen doen. Laat het in de pod een beetje een interne strijd zijn om de beste supporter van de andere leden te zijn :-) Wat je geeft, krijg je dubbel terug. Succes!

 

 

Jouw reactie

Contacteer ons

Volg ons

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van hot news over sociale media en webdesign.

Stuur ons een berichtje